Vänsterpartiet Kristianstads kandidater till höstens val

Efter lördagens årsmöte är det nu klart vilka personer som kommer att representera Vänsterpartiet Kristianstad i höstens val.

Första namn till kommunfullmäktige är Mikael Persson, som under nuvarande mandatperioden varit gruppledare i kommunfullmäktige.

• Vår fokus är att få till en majoritet i kommunen som sätter stopp för de eviga nedskärningar vi sett den sista mandatperioden. En stark vänster är en garant för en fungerande välfärd. Vi måste kunna lita på att barnen får en likvärdig skola, att äldreomsorgen ger möjlighet till ett rikt och aktivt liv samt att socialtjänsten finns där för de som behöver den. Detta samtidigt som alla dessa också behöver vara goda arbetsplatser där människor kan växa istället för att brännas ut.

Karin Feldt är andranamn på listan. Karin arbetar som lärare och representerar i dag partiet i barn- och utbildningsnämnden.

• Jag vill med mitt engagemang lyfta frågor som har med de olika förutsättningarna som finns i livet, om det levs i ett miljonprogramsområde, en villaförort, en innerstad eller på en gård på landet. Vi har ett Sverige som dras isär politiskt, socialt och ekonomiskt.

På tredjeplats står Jan Nordström, tidigare ombudsman för GS-facket.

• Politiken behöver lyfta fram landsbygden, det är dags att gå ifrån ord till handling. Skapa förutsättningar till verksamheter som inte bara bygger på ideella arbeten utan även via politiska beslut. Arbetsmiljöfrågor är ett annat område som engagerar många, istället för att skapa goda arbetsplatser med personalengagemang skapas kommunen detaljstyrning via minuteffektiviseringar. Här måste det till en förändring.

Ny på listans fjärdeplats är Mayar Qaddoori studerande och kassabiträde

• Det behöver finnas verksamhet som fokuserar mer på dagens ungdomar i kommunen. Utanförskap är ett aktuellt ämne jag vill arbeta med, för att ungdomar som hamnat utanför samhället kan sysselsätta sig i sin vardag och känna tillhörighet i samhället.

På kommunfullmäktigelistan står:

1.Mikael Persson