Protokoll från medlemsmöte 24/1-22

§ 1. Fanny Söderlund hälsade välkomna.

§ 2. Till mötesordförande utsågs Mikael Persson och Jan Nordström till att föra protokollet.

§ 3. Utöver allmän information fanns ett antal nomineringar till Riksdag och region Skåne att göras. Även val av de tre ordinarie som Vänsterpartiet Kristianstad har till Distriktsårs- och valkonferensen som är 12 och 13 mars 2022. När det gäller nomineringarna till Riksdag och Region kan dessa göras av både partiförening som enskilda medlemmar. Sista nominering är den 31 januari 2022.

Det som känns positivt är den valundersökning som Kristianstadsbladet presenterade i veckan som gick där vi fått dubbelt så många sympatisörer mot valresultatet 2018.
Mikael Persson rapporterade från Kommunstyrelsen där det är hög sjukfrånvaro inom skolan, 300 personer varav 100 är lärare. På några skolor finns nu få behöriga lärare vilket innebär att lektionerna genomförs med vikarier.
Det finns inga planer idag på att stänga barnverksamheter p g a det skulle påverka både kommunal som privat verksamhet genom föräldrar som behöver stanna hemma för vård av barn.

Från den politiska horisonten har kommunstyrelsens majoritet börjat diskutera en ny miljöstrategi där ekologisk mat tagits bort. Här har majoriteten svängt 180 grader mot tidigare uppfattning. Både Vänsterpartiet och S reagerade, frågan kommer nu att tas till Fullmäktige.
Socialdemokraterna har lämnat in en motion gällande Tollarp med ett antal att-satser. Mikael Persson menar att frågan får diskuteras i kommunala gruppen hur vi ställer oss.
Mikael Persson informerade om osäkerheten till ett Fullmäktige i februari under rådande pandemi, Fullmäktige var även inställt i januari.

Vänsterpartiet har sin kongress 4-6 februari och kommer genomföras digitalt. Till kongressen kommer 275 personer vara uppkopplade via zoom men också via nuffra där besluten genomförs, ex val.
Kongressen går att följa via vansterpartiet.se där man även kommer åt kongresshandlingarna.
Vänsterpartiet Kristianstad har två representanter, Karin Feldt och Alexandra Kronqvist.

§ 4. Medlemsmötet ställde sig bakom Linnea Bengtsson och Karin Feldt som representanter till riksdagen för Skåne län, norra och östra kretsen.
Till Region Skåne, nordostkretsen nominerades Samuel Hammerå som ordinarie ledamot och Linnea Bengtsson, Mikael Persson och Benjamin Schrevelius till ersättare.
Till Vänsterpartiet Kristianstads 3 representanter till Distriktsårs- och valkonferensen 12-13 mars i Helsingborg valdes Linnea Bengtsson, Karin Feldt och Benjamin Schrevelius som ordinarie och Mikael Persson och Jan Nordström som ersättare.

När det gäller nomineringar till Kristianstads Fullmäktige kommer listan att tas på Vänsterpartiet Kristianstads årsmöte 5 mars. Nomineringar skickas till valberedningen, Ruzica Stanojevic, mail [email protected]

§ 5. Mikael Persson informerade om tankar till material inför valrörelsen. Kommer tas fram bl a kaffemuggar. Från mötet föreslogs godis och bärkassar. Vi diskuterade också valprogram där flera påtalade bilder på de lokala företrädarna. Ett av förslagen var en större affisch med två eller tre lokala representanter på. Flygblad och digitala kampanjer var också områden som berördes. Ett annat sätt som berördes var att anställa någon under de sista 2-3 veckorna före valet.

Vad som kommer beställas och hur kandidater och material skall användas kommer tas upp efter årsmötet när dels vilka som finns med på de tre olika listorna (riks-, region och kommunen) samt hur vårt lokala kommunala handlingsprogram bäst kan användas.

§ 6. Fanny Söderlund tackade de närvarande och förklarade mötet avslutat.