Protokollsanteckning BUN

20201103

Internbudget 2021

År 2020 är ett år vi sent kommer att glömma. Snabba beslut, omställningar och nya prioriteringar, både för det offentliga och det privata.
Då får vi i hand en budget, där man från alliansens sida nedprioriterar och drar med hyveln jämt och fint. Men det här håller inte:

Skolan ska vara en likvärdig och kompensatorisk skola. Förskolan, skolan och skolbarnomsorgen ska ha tillräckliga resurser för att möta barns olika behov. Det handlar inte alltid om att tillföra mer resurser utan hur de resurserna används.

Vi är i ett läge där fler och fler pratar om att misslyckande i skolan leder att fler och fler av våra unga hamnar i kriminalitet och utan framtidshopp. I det läget ska vi inte spara in på de resurser som stärker våra ungas framtidsutsikter.

Genom att hyvla rakt av på de gemensamma enheterna kommer alla skolenheter att drabbas. Det stöd som elevhälsa, didaktiska enheten och resursskolan utgör i de olika enheterna kommer att försvinna och den personal som finns ute i enheterna kommer att åläggas ytterligare arbetsbördor.

Modersmålsenheten kommer att få större undervisningsgrupper, vilket kommer att försvåra deras viktiga arbete att stärka barn med andra modersmål än svenskas förmåga att ta sig till svenska språket.

På Slussen har kommunen en personalstyrka som har arbetet in sig på att ta emot och kartlägga de som kommer in i Sverige. Vem ska utföra deras uppgifter och var kommer nuvarande personal att ta vägen när Slussen ska avvecklas?

Både i grundskolan, i förskolan och fritidshem kommer större barngrupper att tvingas införas, vilket kommer att leda till försämrad lärmiljö, risk för lägre måluppfyllelse och en ökad risk för kränkningar och trakasserier.

Kulturskolans verksamhet skärs ner och avgiftens höjs, bidrar det till en likvärdig skola?

Listan kan göras lång. (Åtgärder för balanserad budget, 2021 BuN 2020-10-07 bilaga 5)

Vi i Vänsterpartiet har ett annat alternativ och det är att i den kommunala budgeten istället genom att höja skatten med 50 öre tillföra en ramförstärkning med 47 miljoner, som går till kvalitetssatsningar i verksamheterna istället för hyvling och nedmontering av viktig kärnverksamhet. Skattehöjningen ses som en social investering i en förbättrad skola, vård och omsorg.

Karin Feldt