Vi har plats!

Idag uppmärksammar vi FN:s Världsflyktingdag.

Ska man säga något så ska vi vara glada att vi har ett land som folk faktiskt vill ta sig till. Ger vi makten till fel män och kvinnor så kommer det snart att bli tvärtom. Självklart ska vi ha en human flyktingpolitik och en fungerande integration fri från diskrimineringar. Ingen människa väljer krig och katastrofer eller fattigdom och svält, framför allt är det inget ett barn ska behöva uppleva. Det är människors liv vi pratar om; visa solidaritet och stå upp för dina medmänniskor!

Alla människor ska kunna få skydd från krig och förtryck samt ha rätt till ett värdigt liv – inte minst våra barn. Ensamkommande barn måste få hjälp att kunna börja sina nya liv. I ett kallt samhälle som vänder ryggen till blir det omöjligt att bygga ett liv. Rättssäkerheten för ensamkommande barn och unga är under all kritik. Många hemska upplevelser följer med vilket kräver sitt stöd från staten. Varken barn eller vuxna borde få lida på grund av omänskliga politiska beslut. Vänsterpartiet bygger inga murar, vi står solidariskt bredvid våra medmänniskor. Vi räcker ut en hjälpande hand åt de som behöver. Trygghet ska vara en rättighet. Myndigheterna måste skärpa rättssäkerheten för den som söker asyl. En utdragen och komplicerad process leder till en ökning av psykisk ohälsa, vilket bland unga redan är ett stort problem. Alla barn har rätt till en trygg uppväxt, men hur utövas detta i praktiken?

Osäkerhet, otrygghet och en raserad välfärd är resultatet av högerpolitikens utövande. En human flyktingpolitik kostar inte samhället, tvärtom så främjar den ekonomin. Rasism och ökade klassklyftor är kostsamt för samhället; tillslut betalar vi med människors liv. Vi måste stå enade för en bättre värld. Det finns resurser för att ge barn och unga en trygg uppväxt, oavsett bakgrund och förutsättningar. Låt inte högerextremisternas lögner få gro. Vi har plats för våra medmänniskor! Tillsammans kan vi göra skillnad.

Mer info: