Ge *#& i att ändra LAS

Mitt under rådande kristider diskuteras det otroliga. I samma takt som arbetslösheten ökar finns det de som vill montera ner LAS.

Konsekvenserna om detta blir verkligen kommer bli förödande. Kriser är dyra och det kommer att kosta samhället. Därför behöver folket en stabil och sann trygghet. Vårdpersonal och omsorgspersonal i Kristianstad kommun och i resten av landet kämpar för att ta landet genom krisen, glöm aldrig bort dem!

När arbetsmarknaden förändras till det sämre blir hårt arbetande folk lidande. Uppsägningar, lönesänkningar och arbetslöshet. Ännu mer oroligheter följer. De som redan kämpar för att få ekonomin att gå ihop riskerar allt när uppsägningen kan komma vilken dag som helst. Återanställning blir en lyx, näst intill obefintlig och enbart en dröm.

Unga människor med stora framtidsplaner kan inte börja sina liv. Pressen ökar varje dag och med en oklar anställning lyser inga stora framtidsvisioner. Löner som man inte kan leva på, när börjar då livet? Schysta arbetsvillkor och rimliga löner ska gälla för alla. Otrygga jobb är ingen säker grund för någon. Anställningstryggheten ska inte försämras. Inte nu, inte imorgon, aldrig.

”Gör det lättare för arbetsgivaren att avskeda sina anställda”
”Tysta ner de som kräver sin rätt”
”Ökad oro på jobbet”

Det säger sig självt att resultatet blir fler arbetslösa i samhället. Fler undantag i turordningsreglerna innebär en arbetsmarknad där det gäller att äta eller ätas.

Utan LAS kommer vi inte att kunna återhämta oss från krisen.