Vänsterpartiet i Kristianstad

Möte med V-föreningarna i Nordöstra Skåne

Karin Feldt, Jan Nordström och Mikael Persson från vår kommunförening har varit på möte med kollegorna i angränsande kommuner i nordöstra Skåne, kallat NÖSK-möte (Kristianstad, Bromölla, Ö. Göinge, Hässleholm, Osby).

NÖSK är en ursprungligen en förkortning som står för NordÖstra Skånes Kommunalförbund, vilket senare ombildats till Skåne Nordost. I Skåne Nordost ingår Kristianstad, Hässleholm, Hörby, Osby, Ö. Göinge och Bromölla. I NÖSK fanns inte Hörby med.

Mötet samlade deltagare från alla kommunerna utom Osby.

Dagordningen innehöll följande punkter:

Rapport från partiföreningarna
Här rapporterades valresultat, mandatfördelning och medlemsutveckling. I Bromölla, Hässleholm och Kristianstad rapporterades en glädjande ökning av medlemsantalet. Vi är nu ca 130 medlemmar, vilket innebär en ökning med ca 50 för Kristianstads del.

Internationella Kvinnodagen 2019
Vänsterpartiet Kristianstad har planerat upp en utbildning om feminism. En av anledningarna är att många nya medlemmar har påtalat starkt intresse för denna fråga. Första träffen är den 18 december 2018 i vår partilokal, start kl 18.30. Finns det några föreningar inom NÖSK som är intresserade är de också självklart välkomna.

1:a maj
Här diskuterades val av talare och ev. kulturinslag. Hanna Gedin är tillfrågad, men har inte lämnat besked. Kristian von Svensson från Malmö medverkade vid Kristallnattsmanifestationen i Ksd och är tänkbar musikmedverkande. Man diskuterade också att i stället ordna buss till Malmö för att ansluta till deras tåg, vilket inte ansågs bra för det lokala engagemanget.

Mötet fastställde inget utan får återkomma när bl a talare är klar.

Gemensamma studier
Här diskuterades studiecirklar kring ett ett studiematerial som heter Klass i rörelse, miljöstudier och  Feminism. Tanken är att vi till nästa träff försöker starta upp något och då gärna för hela NÖSK.

Förslag till nomineringar
Två nomineringar finns för stunden och tanken med punkten är att förstärka de vi vill nominera. När det gäller nämndeman i Förvaltningsrätten fanns två personer, Hässleholm hade redan nominerat Per-Åke Puuk och Kristianstad nominerar Paul Nilsson.

Inför EU-valet nästa år kommer en sammankomst vara 16-17 februari 2019 och där Skåne har 9 ombud. Från NÖSK föreslogs Karin Feldt och Magnus Åkerborn till ombud. Jan Nordström tog på sig att verkställa nomineringarna.

Övrigt
Jan Nordström berörde ett eventuellt extra riksdagsval p g a rådande omständigheter. Jan menar att det är viktigt att vi försöker hjälpas åt för att ta chansen till fler röster till partiet och arbeta för Karin Feldt som får en andra chans till en riksdagsplats. Enligt information så skall extravalet genomföras 3 månader efter att talmannen utlyst det vilket innebär någon gång mars/april 2019.

En av våra två riksdagspersoner, Hanna Gunnarsson från Lund vill komma och hälsa på och bl a diskutera de motioner som Vänsterpartiet driver i riksdagen. Mötet kommer att vara i Bromölla i deras hörsal på Biblioteket den 21 januari 2019.

Nästa möte
Nästa NÖSK-möte är 13 januari 2019 i Hässleholm med start kl 11.00.

Protokollet sammanfattat  av Rolf Nilsson