Vänsterpartiet i Kristianstad

Rapport från medlemsmötet den 7 november

Här kommer det viktigaste från vårt medlemsmöte på Sommarlust den 7 november.

Efter formalia  fick vi en information av vår gruppledare Mikael Persson om det politiska läget, att Alliansen, Moderater, Centern, Liberalerna och Kristdemokraterna beslutat om att styra Kristianstad i minoritet. De har 29 av totalt 65 mandat som finns i Fullmäktige. För att få igenom sin politik måste antingen Socialdemokraterna eller Sverigedemokraterna stödja deras förslag. Samma sak kommer att gälla i nämnder och bolagsstyrelser.

Mikael menade att styret kommer att likna det som Regionen haft under 4 år, uddlöst och inga större frågor kommer att föras upp till beslut. Mikael nämnde som exempel omorganisationer i skolan, fler platser inom omsorgen eller nya bostäder.

När det gäller badhuset så har man kommit överens om att gå fram med två förslag, Näsby och någonstans centralt vilket med största sannolikhet innebär placering på Näsby.

Vi informerades också om att Vänsterpartiet Kristianstad och Fullmäktigegruppen skickat ett rekommenderat brev till Abdikarim Hassan där vi framför önskan om att han avsäger sig uppdraget som fullmäktigeledamot. Tills dags datum har inte brevet lösts ut. Om detta har ni kunnat läsa mer om på andra inlägg och i Kristianstadsbladet.

Genom det valtekniska samarbete som vi har skrivit under med Socialdemokraterna har Vänsterpartiet Kristianstad fått ersättarplatser i Kommunstyrelsen, Barn- och Utbildningsnämnden och Omsorgsnämnden. Om Fullmäktige beslutar om utökning vid mötet i december av Arbete- och välfärdsnämnden har vi även där en ersättarplats.

Vi företog val enligt nedanstående:

Till ersättare i Kommunstyrelsen valdes Mikael Persson med acklamation.

Till ersättare i Omsorgsnämnden  valde Efa Nilsson med acklamation.

Till ersättare i Arbete – och Välfärdsnämnden valdes Manal Nasif med acklamation. I denna nämnd har Fullmäktige ännu inte beslutat om att utöka den till 15 ledamöter, vilket sker vid Fullmäktige i december.

Mikael Persson föredrog de dagar som Fullmäktigegruppen och nämndsledamöterna träffas inför mötena, de är på söndagar med start kl 09.00 på Rådhuset. Även medlemmar kan närvara. Dagarna för mötena ligger på vår hemsida.

Nästa medlemsmöte, 5 december, blir en julavslutning med de tillbehör som är brukligt, även då kommer vi att vara på Sommarlust med start kl 18.30.

Redan nu har styrelsen börjat planera för aktiviteterna 2019. Först är det Internationella kvinnodagen som är den 8 mars. Första planeringsträff sker den 18 december med start kl 18.00 i föreningens partilokal. Styrelsen vill få en ännu bredare feministisk dialog om hur vårt arbete i föreningen skall framskrida.

Styrelsen har också börjat planera för 1:a maj och håller på med att få någon från partikansliet att komma och tala.

Mikael Persson informerade om möjlighet till nominering i Förvaltningsrätten som bl a dömer i migrationsärenden. Nomineringsstopp 20 november.

Paul Nilsson anmälde sitt intresse, vi kommer lyfta fram hans namn vid NÖSK-träffen den 18 november för att se om vi på så sätt kan stärka en kandidatur.

Vidare kommer det genomföras en EU-konferens 16-17 februari 2019 och där Skåne har 9 ombud. Även här kommer frågan tas upp vid kommande NÖSK-möte för att eventuellt möjliggöra för någon från detta område.

Mikael Persson informerade om den nya majoritetens tankar inom Regionen att varje sjukhus skall få en sjukhusstyrelse. Denna fråga får vi återkomma till när beslut tagits och eventuella nomineringar kan genomföras.

De som är intresserade att följa Fullmäktige utan att närvara på Rådhuset kan följa  det på kommunens hemsida. Se också länk på vår hemsida.

Rolf Nilsson