Kommunal politik

Rapport från Omsorgsnämnden 181018

Protokollet från Omsorgsnämndens senaste möte finner du här.

Vår ordinarie ledamot, Jan Nordström, och ersättare, Eva Nilsson har lämnar nedanstående rapport.

Rapport från Omsorgsnämndens möte torsdag 18 oktober 2018

Nämndsmötet var en heldag med information på förmiddagen från några av förvaltningens arbetsområden, LSS (Lagen om särskilt stöd) och Ordinärt boende.

När det gäller LSS så står kommunen inför stora utmaningar, dels kommer fler yngre till, men också att de som finns på boendena blir äldre. Detta tillsammans ställer stora krav på personalen.

Morgonen inleddes med förvaltningens genomgång av resultatet av styrkortet för 2018 (se nedan) och som nu skall skrivas nytt för 2019. Beslut kommer att tas på Omsorgsnämndens novembermöte.

Nämndens stora utmaning är återigen ekonomin och där nämnden hemställt om mer pengar från Kommunstyrelsen. Tyvärr kommer underskottet för 2018 ytterligare försämras p g a kostsamma externa placeringar (placering på någon form av institution utanför kommunens egen verksamhet) som vår egna verksamheter varken har kompetens eller möjlighet att tillgodose.

För att motverka de externa placeringarna behövs personell kompentens och lokaler. Även extra personlig assistans har ökat kraftigt och en del härleds från Försäkringskassans restriktiva beslut vilket innebär att kommunen får ta kostnaderna.

Det andra beslutet som mediarapporterats är framflyttningen av driftentreprenader för Vård- och omsorgsboende i de lokaler som kommunen tagit över från Attendo. Anledningen är att Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) har så lång handläggningstid att detta kan först ske i slutet av 2019.

Vänsterpartiets uppfattning är att verksamheten skall drivas i egen regi, vilket tidigare har påtalats via yrkanden och protokollsanteckningar.

För Vänsterpartiet i nämnden
Jan Nordström ordinarie och Efa Nilsson ersättare

Kursiveringar och länkar ovan är undertecknads och beror på att vi som inte jobbar med de här frågorna ofta möter ord och begrepp som vi inte är bekanta med. T.ex. ordinärt boende, som helt enkelt är det egna hemmet, till skillnad från olika former av serviceboenden, med och utan personal. Se här. Jag har ambitionen att läsaren av vår hemsida skall bli lite klokare och det får vi hjälpas åt med.

Styrkort är något Kristianstads nämnder tillämpar. Omsorgsnämndens styrkort för 2018 hittar du här. Det handlar  mycket om enkäter som skall försöka mäta diverse saker som t.ex. hur nöjda medarbetarna och klienterna är. Det tar mycket administrativ tid i anspråk och är en del av NPM (New Public Management) där allt skall mätas och det som inte kan mätas blir mindre viktigt. Själv tror jag mer på att ha en ständig dialog med medarbetare, klienter och anhöriga, samt chefer som vågar lyssna nedåt i organisationen.

Rolf Nilsson