Val

Brev från Jonas Sjöstedt

Hej!

Något av det som berör mig mest är när människor som har drabbats av sjukdom kommer fram och berättar att de inte får den hjälp de behöver. I ett välfärdsland som Sverige är det lätt att tro att den som är sjuk får den tid och den ro som krävs för att rehabiliteras och bli frisk igen. Så är det inte idag.

Många hamnar mellan stolarna och blir utan sjukersättning när de bedöms för friska för att vara sjukskrivna hos Försäkringskassan och för sjuka för att jobba hos Arbetsförmedlingen. Andra får avslag på sin sjukersättningsansökan trots att deras läkare gjort bedömningen att de inte kan arbeta.

Det är så klart inte rimligt. Ingen vill vara sjuk, men ibland måste man vara hemma för att bli frisk. Att sätta människor i ekonomisk otrygghet och fattigdom bara därför gör ingen friskare. Därför har jag tillsammans med vänsterpartister runt om i landet ägnat dagen åt att kampanja för en mänskligare sjukförsäkring. Det är dags för en sjukförsäkring att lita på.

Allt gott,
Jonas Sjöstedt