Jämlikhet

Har ni märkt att Sverige blivit kallt

Har ni märkt att Sverige har blivit kallt? Har ni märkt att det har blivit hårt att leva i Sverige idag? Har ni märkt så lätt det är att hamna mellan de numera så stora maskorna i vårt gemensamma välfärdsnät?

Numera har jag vänner som är hemlösa, vänner som inte klarar sig ekonomiskt på grund av för långvarig sjukdom och därmed utförsäkring, vänner som inte klarar av att leva på sin pension. Inte för att min vänkrets har förändrats, utan för att samhället drastiskt har.

För en tid sedan fick jag ett samtal av en kvinna som började prata om vikten av vård när man behöver. Hon ville sälja en privat sjukförsäkring som garanterade mig och min familj kort väntetid oavsett vårdbehov.

Och det är ju bra, för de som har råd med det, att kunna köpa sig före i vårdkön. Men de stackare som man köper sig förbi då?

Den riktning Sverige har tagit strider mot allt jag tror på, både som medmänniska och politiker; att Sverige delar upp människor i olika värdegraderingar efter ekonomisk status. Visst är det så att den förda politiken i Sverige idag ger många människor mer i plånboken, men det finns en stor grupp människor som fått det avsevärt mycket sämre.

Men detta går naturligtvis att göra något åt. Även du och jag som inte drabbas av den förda politiken kan göra något. Det är inte enbart förbehållet fattiga att vara solidariska. Vi som har det bättre ställt, vi kan också göra skillnad. Vi som har råd att dela med oss, vi som inte behöver vända på varenda krona, som vet att vi har ett jobb att gå till och tryggad ekonomi.

För många människor kan vi göra skillnad, om vi aktivt väljer en politik som vill fördela våra tillgångar så solidariskt som möjligt, så att var och en får vad den behöver.

Som en ren bonus så mår vi bättre själva. För aktuell forskning pekar ganska entydigt på att vi mår bra av solidaritet och jämlikhet. Och framför allt mår vi bra av att veta att den dag jag själv behöver hjälp, då finns det någon där och fångar upp mig. Du och jag har ett ansvar att bli vi.

Jag jobbar också i Svenska kyrkan och vill gärna passa på och vända mig till andra som är kristna. Ska jag analysera dagens Sverige genom Jesu budskap så blir min slutsats precis densamma. Jesus säger: Det du har gjort mot dessa mina minsta det har du gjort mot mig.

Jesus hade aldrig accepterat den åtskillnad på människor som görs i Sverige idag. Jesus hade aldrig uppmanat dig att rösta så DU får mer pengar i plånboken, utan att rösta så att det är till gagn för din medmänniska.

Jesus stod för kärlek och solidaritet. Han beskrev ofta i sina liknelser att Guds kärlek innebar att alla får vad de behöver.

I apostlagärningarna står att människor delade med sig åt var och en efter behov. Tror vi på detta så kan vi inte samtidigt motivera dessa enorma klasskillnader som tornar upp sig i dagens Sverige. Jesu budskap är tydligt: Man kan inte både tjäna Gud och Mammon (Mammon är girighetens, egoismens och habegärets gud). Inte heller kan vi uppnå en solidarisk värld om vi låter Mammon styra. Vi måste för vår egen och andras skull sluta värdera våra medmänniskor i pengar.

Älska din nästa som dig själv. Det är det väl många som tycker låter vackert. Låt då dessa ord bli till handling.

Linda Nilsson ordförande Vänsterpartiet Kristianstad