Kommunal politik

Vänsterpartiets kommunala handlingsprogram 2010, Vi bygger välfärd inte lyxarenor

Vi bygger välfärd, inte lyxarenor! Vi behöver inte skattefinansierade lyxbyggen, men bättre kommunal välfärd. Efter att ha drivit kravet på folkomröstning om Arenan ser vi att vi behöver mer demokrati och inte mindre.

• Öppna sammanträden i kommunen
  • Satsning på tätorterna, inte bara centrala Kristianstad – för en levande landsbygd
  • Mötesplatser i hela kommunen

Alla som kan arbeta ska ha rätt till ett arbete! Idag får individen skulden för sin arbetslöshet eller sjukdom. I stället för sänkta skatter, vinstintressen, rutavdrag och skrytbyggen ska skatterna finansiera en bättre vård, skola och omsorg. Arbetsmarknaden måste släppa in unga, invandrare och personer med funktionshinder. Vi accepterar inte någon som helst form av diskriminering på arbetsplatserna.

V verkar för:

• Fler anställda i skolan och omsorgen
  • Bättre (jämställd) lön och arbetsvillkor
  • Rätt till heltid med möjlighet till deltid
  • Sänkt arbetstid med full lönekompensation
  • Svenska kollektivavtal vid upphandlig

Kvalitet i skolan! Vi vill ha en förskola och skola där barn och unga ska mötas och inte mätas. Det kräver mindre barngrupper i förskola och på fritids, mindre klasser, fler behöriga lärare och andra vuxna. Skola och förskola ska vara avgiftsfri, tillgänglig och likvärdig för alla. Arbetslöshet eller föräldraledighet ska inte begränsa barnens rätt till förskola.

V verkar för:

• Bättre barnomsorg på kvällar, nätter och helger
  • Mindre barngrupper och mer resurser till kommunala skolan som fördelas efter behov
  • Avgiftsfri allmän förskola från första året med möjlighet till 30 timmar för alla

Bygg hyresrätter! En bostad är en social rättighet. När borgerligheten får bestämma byggs det arenor och bostäder för eliten medan hyresrätter reas ut. Vi behöver fler små och stora hyresrätter i kommunens alla delar. För att lösa bostadsbristen och få bort hemlösheten måste allmännyttan byggas ut och hyresgästernas inflytande utökas.

V kräver:

• Billiga hyresrätter i kommunens alla delar
  • Kommunala lägenheter till hemlösa, flyktingar och kvinnor som behöver ett boende
  • Nej till marknadshyror och utförsäljning av hyresrätter

Vänsterpartiet, för dig som bryr dig om hela Kristianstad och inte bara om dig själv!

Vänsterpartiet Kristianstads kommunalpolitiska handlingsprogram i full version hittar du på följande länk:

Kommunalt handlingsprogram 2010