Kommunal politik

Vänstern lyfter Moderat motion

Efter att de borgerliga partierna i Kristianstad kommun valt att dra tillbaka många av de motioner man gick till val på väljer nu Vänsterpartiet att lyfta en av dem som sin egen. Partiet föreslår att en tillgänglighetskonsult inrättas i kommunen och hoppas nu få stöd från de Moderater som tyckte likadant, åtminstone strax innan valrörelsen.

Motion

Kommunen behöver fortfarande en tillgänglighetskonsult!

År 2002 lades en motion av Bo Silverbern (m) om att en tjänst som tillgänglighetskonsult skall upprättas i Kristianstad kommun. Detta är en viktig fråga som berör många och som fortfarande inte har behandlats politiskt, trots att förslaget är fem år gammalt. Vi beklagar att Bo Silverbern och moderata samlingspartiet valde att avskriva motionen och inte driva frågan vidare. Därför lyfter vänsterpartiet moderaternas motion som sin egen.

För människor med funktionshinder är möjligheterna begränsade. Detta beror oftast inte på funktionshindret utan på bristande samhällsplanering och samhällets attityder.

Vänsterpartiet tycker fortfarande att all offentlig miljö ska vara tillgänglig för ALLA.

Plan- och bygglagen gör kommunerna till tillsynsmyndighet när det gäller att få nybyggen utformade på så sätt att lagarna följs.

Vi anser att en tjänst som tillgänglighetskonsult skall inrättas för att tydliggöra att Kristianstad kommun har ett ansvar i frågan. Andra skånska kommuner, bland annat grannkommunen Hässleholm har redan inrättat motsvarande tjänst, vilket kan ge erfarenhet när motionen hanteras.

Med anledning av ovanstående yrkar vi

–          att Kristianstad kommun snarast inrättar en tjänst som tillgänglighetskonsult

–          att motionen behandlas skyndsamt och enligt intentionerna i kommunallagen

För Vänsterpartiet Kristianstad