Så här gör du för att rösta

Hur röstar man?

Valdagen är söndagen den 9 september. Då är det val till Riksdagen, kommunfullmäktige och landstings-/regionfullmäktige. Du röstar i din vallokal (anges på röstkortet) och behöver då ta med dig giltig legitimation (pass/nationellt ID/körkort). Du kan också rösta i den öppna förtidsröstingslokalen (kolla öppettiderna!) i den kommun du befinner dig – du måste då ha med dig ditt röstkort och giltig legitiomation.

Förtidsröstningen börjar onsdagen den 22 augusti. Då kan du rösta på förtidsröstningslokaler i hela Sverige. Du måste ha med dig ditt röstkort och giltigt legitiomation.

Om man har förtidsröstat och vill ändra sig på valdagen går det bra. Då går man till den vallokal som anges på röstkortet och ber att få lägga en ny röst.

Har du tappat eller inte fått ditt röstkort. Kontakta valmyndigheten eller länsstyrelsen så kan de skicka dig ett nytt röstkort. Det går att ordna till och med på valdagen (via fax) och i många vallokaler och förtidsröstningslokaler kan de skriva ut ett röstkort åt dig – men var på den säkra sidan och ordna detta innan valdagen.

Bara svenska medborgare som fyller 18 år senast på valdagen har rösträtt i Riksdagsvalet.

Är du inte svensk medborgare men har fyllt 18 år senast på valdagen och har varit folkbokförd i Sverige sammanhängande i tre år så har du rösträtt i kommun- och landstings/regionvalen. Det innebär att den som folkbokfördes senast den 8 september 2015 i Sverige har rösträtt i dessa två val.