
Svenskt näringsliv satsar miljoner på ny trollfabrik 

Fettmobbing, lögner och hatiska bilder. Från ett tiotal konton i sociala medier sprids i 
organiserad form grova inlägg som hånar den rödgröna regeringen. Dagens ETC:s 
genomgång visar att Svenskt näringsliv investerar miljontals kronor i en storskalig 
trollfabrik. 

Ett osmickrande foto av Karl Petter Thorwaldsson med texten: ”Fettskatt – inte LO:s 
förslag”. Inlägget som hånar LO-toppens kroppsvikt har bland annat lajkats av 
riksdagsmoderaten Lars Beckman. 

Ett annat inlägg påstår att finansminister Magdalena Andersson vill beskatta en 
sörjande familj vid en gravsten. Men S har inte lagt något förslag om att återinföra 
arvskatten. 

I ett tredje inlägg pekas SVT ut som styrt av Vänsterpartiet. Bilderna som spridits 
tusentals gånger i sociala medier kommer inte från några vanliga näthatare, utan är 
producerade i arbetsgivarorganisationen Svenskt näringslivs trollfabrik. 

Fick stöd av M 

En av de mest kontroversiella Facebook-sidorna är Rödgrön röra, RGR, som också är 
en av de största med 44 200 gilla-markeringar. RGR startades 2013 av den moderata 
riksdagskandidaten Arin Karapet. Under förra valrörelsen fick gruppen hjälp från PR-
avdelningen för Moderaterna i Stockholm med att producera youtubefilmer och 
grafik. 

”Det gjorde det enklare att ha en samordnad strategi kring vad som skulle 
kommuniceras”, skriver Arin Karapet i ett brev till Stiftelsen fritt näringsliv som 
finansieras av Svenskt näringsliv. Dagens ETC har tagit del av interna dokument som 
läckt ut från stiftelsen och sprids av vänsterbloggen Alliansfritt Sverige. 

Under valrörelsen publicerade Rödgrön röra en bild som påstod att dåvarande 
miljöminister Åsa Romson dumpat gift i havet. Bilden fick C-toppen och 
landshövdingen Jöran Hägglund att reagera. Han lämnade gruppen i protest för kunna 
”se mig själv i spegeln”, berättade han för Länstidningen. Men gruppens grova ton 
verkar inte ha påverkat Svenskt näringsliv som, via sin stiftelse, gav Rödgrön röra 
900 000 kronor i bidrag under 2014. I det läckta dokumentet skriver Arin Karapet att 
gruppen har använt pengarna för att ”stärka oss själva och hela borgerligheten för en 
valseger mot vänstern även på sociala medier 2018”. 



Sidans nuvarande redaktör är okänd, men har tidigare drivits av en centerpartist. 
Ingenstans står det angivet att de finansieras av Svenskt näringslivs stiftelse. 2015 
och 2016 föreläste Arin Karapet på MUF Stockholms utbildningar i digital 
opinionsbildning samt var inbjuden som talare på tankesmedjab Timbros digitala 
akademi. 

Karin Svanborg Sjövall, vd för både Timbro och Stiftelsen fritt näringsliv, tillägger att 
Rödgrön röra beviljades ytterligare 100 000 kronor i bidrag år 2015. 

– Ju fler opinionsbildande initiativ som granskar den rödgröna röran desto bättre. 

I ett av RGR-inläggen hånas LO-toppen Karl-Petter Thorwaldssons kroppsvikt. 
Vilket ansvar har du för Rödgrön röra idag? 

– Jag känner inte något stort ansvar för vad Rödgrön röra gör idag. Men på frågan om 
jag tycker att det är smakfullt med kommentarer om Thorwaldssons vikt är svaret på 
den frågan nej. 

Karin Svanborg Sjövall skriver i ett mail att pengarna till RGR 2015 var ”avsedda för 
hjälp att drifta sidan, i och med att vi avslog deras ansökan om projektförlängning. I 
och med det avslutades allt samarbete”. 

Moderaten Arin Karapet, som kandiderat till riksdagen, lämnade Rödgrön röra 
tidigare i år. Han vill inte bli intervjuad men svarar i ett mail att ”Rödgrön röra är en 
satirsajt som engagerar och väcker känslor”. Han tar inte avstånd hånet av LO-
toppens vikt. ”Mycket har gjorts bra, underhållande och skarpt, men vad som är god 
ton är en bra fråga som fler borde fundera på”, skriver Arin Karapet. 

Stort nätverk 

Svenskt näringslivs dolda nätverk i sociala medier är mycket större än bara Rödgrön 
röra. Facebook-grupperna Jobbfakta, Välfärdsfakta och Skattefakta når tillsammans 
hundratusentals användare med sina inlägg. Sidorna administreras av Näringslivets 
mediaservice som beskrivs som organisationens ”sambandscentral”. 

Sidornas webbadresser är registrerade på dotterbolaget Svenskt näringsliv service 
AB, som har en årlig budget på 300 miljoner kronor. Svenskt näringsliv har dessutom 
de senaste fem åren donerat 227 miljoner till Stiftelsen fritt näringsliv som slussat 
pengar vidare till Timbro (i snitt 30 miljoner per år) och till diverse sociala medier-
satsningar, visar årsredovisningarna. Men avsändaren bakom sidorna är ofta otydlig 
för den vanlige Facebook-användaren. 



Under fliken ”om” finns endast kortfattad information att sidan är ”ett initiativ från 
Svenskt näringsliv”, men vissa av sidorna saknar informationen helt. Till skillnad från 
när exempelvis LO sprider kampanjbilder på sociala medier anges heller inte källan i 
bilden som sprids vidare. 

Hängdes ut på Twitter 

I våras började twittraren Max V Karlsson kartlägga Svenskt näringslivs olika konton 
i sociala medier och då saknade flera av dem uppgifter om avsändare. Han mailade 
pressavdelningen men fick väldigt kortfattade svar. Svenskt näringsliv valde senare 
att hänga ut Max Karlsson på Twitter med en anklagelse om att han kampanjade på 
uppdrag av LO. 

– Jag är en helt vanlig person och de har 45 000 följare. Det kändes konstigt att 
Svenskt näringsliv svarade på det här sättet. Jag har inte fått någon annan 
återkoppling eller ursäkt, säger Max V Karlsson som är en lägre tjänsteman inom 
Hyresgästföreningen. 

Han arbetar inte med opinionsbildning och har endast ett mindre fackligt uppdrag 
inom Handels ungdomsverksamhet i Stockholm. 

– Det är mycket olyckligt att Svenskt Näringsliv hänger ut personer. 
Opinionsbildande organisationer får aldrig bete sig som exempelvis Granskning 
Sverige, säger PR-konsulten Matti Palm. 

Han är grundare av bolaget Greenhill Relations som har uppdrag från LO men också 
är medlemmar i Svenskt näringsliv. 

– Det är konstigt att vår organisation lägger stora belopp på den här typen av dold 
opinionsbildning, där det är en mycket otydlig avsändare. Det är inte alls i vårt 
intresse som medlemsföretag, säger Matti Palm. 

”Det var beklagligt” 

Svenskt näringslivs presschef Peter Isling säger nej till att bli intervjuad men skriver 
att: ”Jag förstår att Max V Karlsson tog illa vid sig av det inlägg du nämner, att 
inlägget därför var beklagligt och att det därmed togs bort”. Han tillägger att Svenskt 
näringsliv ”inte medvetet har mörkat någonting”. Han vägrar kommentera innehållet i 
enskilda inlägg. 



Enligt det interna dokument som Dagens ETC granskat har Näringslivets 
mediaservice samarbete med ”utomstående ’ambassadörer’, som förses med särskilt 
underlag och bidrar till större genomslag”. Vilka dessa hemliga ambassadörer är vill 
Peter Isling inte svara på. 

Bilder har tagits bort 

Efter att Aftonbladet och Aktuellt i politiken rapporterat om några enskilda bilder 
har dessa tagits bort. Dagens ETC kan visa att den hårda tonen i sociala medier ingår 
i en välplanerad strategi som beslutades på Stiftelsen fritt näringslivs styrelsemöte 
den 15 december 2014. 

Med alliansens valförlust i färskt minne skriver stiftelsens vd Karin Svanborg-
Sjövall, tillika Timbros vd, i ett underlag inför mötet att ”alla borgerliga ledarsidor 
idag är underlägsna Aftonbladet när det gäller delning”. På mötet beslutades att möta 
vänsterns dominans genom ett ”strategiskt användande av sociala medier, poddar”. 
De klubbade bland annat igenom att sponsra den kontroversiella M-bloggaren 
Rebecca Weidmo Uvell med 60 000 kronor för att driva podcasten Borgarbrackor. 

Stiftelsen Fritt Näringsliv har därefter vid flera tillfällen anlitat henne som konsult. 

– Vi har bett henne göra några kartläggningar som vi har använt som underlag. Men 
det är internt material, säger Karin Svanborg Sjövall, vd för Timbro. 

Rebecca Weidmo Uvell har kritiserats för sin hårda ton i sociala medier, står 
stiftelsen bakom hennes uttalanden? 

– Rebecka Uvell är en fristående opinionsbildare, jag har inga synpunkter på det. 

Uppdatering: I en tidigare version av texten namngavs Rödgrön röras nuvarande 
redaktör. Vi har valt att ta bort namnet efter att den personen nu säger sig inte längre 
vara ansvarig för sidan. 

EIGIL SÖDERIN 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6b9yo/expert-sagar-lobbyisternas-trollsidor
http://aip.nu/2018/04/09/fakta-fran-svenskt-naringsliv/
mailto:eigil.soderin@etc.se

