• Om vår hemsida

Om vår hemsida

Välkommen till Vänsterpartiets lokalavdelning i Kristianstad!

Här hittar du sidor som beskriver vårt kommunalpolitiska handlingsprogram, länkar till media och annat som vi tycker är intressant att ta del av, och en del övrigt.

På första menyraden hittar du, förutom den här sidan, en sida med rubriken Inlägg. Där hittar du aktuella inlägg, gamla inlägg från 2005 och framåt.

Det har blivit så att jag (Rolf Nilsson) fungerar som redaktör och sidansvarig för hemsidan och därmed producerar de flesta inläggen från sep 2018 och framåt. Dessa inlägg syftar främst till att spegla aktuell debatt som förs på olika håll. I den mån de innehåller personliga åsikter och reflektioner är de mina egna. Förhoppningsvis är de också i linje med vad Vänsterpartiet står, även om de kan vara kritiska till både det ena och det andra och ibland spegla kontroversiella åsikter. Debatt är livsviktigt!

Jag länkar ofta till olika bloggar, som i sin tur länkar till intressanta artiklar från olika skribenter runtom i världen. En del av dessa blir till artiklar på norska, en del till engelska. Efter ett tag går det bra att förstå norskan. Till de engelska är det bra att öppna ett nätlexikon (t.ex. bab.la) och titta där vid behov.  Andemeningen förstår man rätt så bra ändå, men det finns ett otal adjektiv att slå upp om man vill.

Det får plats 10 inlägg per sida och därför ser du förstås inte allt. Förutom att bläddra tillbaks bland sidorna kan du klicka på ’Mer’ i menyraden och under ’Inlägg’ se olika kategorier att klicka vidare på. Många frågor är ständigt aktuella, som kampen för ett välfärdssamhälle med kvalitet inom Vård, Skola och Omsorg, kampen mot vinster i välfärden, en fungerande bostadsmarknad osv.  Jag taggar alla inlägg så letar du efter något särskilt så skriv ordet i sökfältet så dyker det förmodligen upp. T.ex. omskärelse.

Botanisera gärna!

Under Kalender hittar du aktuella datum för olika tilldragelser. Här kan du t.ex. se när vi har medlemsmöten inplanerade, samt möten i beslutande församlingar i kommun och region.

Känner du att du har frågor att ställa, eller kanske vill engagera dig, går du till sidan ’Kontakt’.

Om du klickar på ’Mer’ kommer du till fler menyrubriker.

På vår sida med ’Länkar’ är tanken att du till att börja med kan hitta andra medier, som ligger i linje med vad vi står för. Vi har också länkat till organisationer och andra sidor vi finner intressanta att ta del av. Det är alltid bra att lyssna på olika röster och eftersom 90 % av medierna har en borgerlig prägel är det bra om du kan upptäcka alternativen. Man behöver ibland se att det finns en motbild.

Politik från A-Ä talar om vad Vänsterpartiet vill. Du kan förstås fördjupa dig genom att läsa vidare i Vänsterpartiets partiprogram (som också finns på lätt svenska). Valet är över för denna gången, men vår valplattform finns fortfarande tillgänglig. Har du läst allt detta vet du också var Vänsterpartiet generellt står i olika politiska frågor.

För närvarande pågår en remissrunda på förslaget till nytt partiprogram, som skall klubbas på kongressen 2020.
Här kan du ladda ner förslaget och reservationer mot det.

Därnäst kommer du i menyraden till vårt lokala ’Handlingsprogram’ för kommande mandatperiod 2018-2022, läs det, och se om du sympatiserar med det vi vill åstadkomma i politiken. Äldre handlingsprogram ligger under.

Du vill förstås veta vilka våra ’Förtroendevalda’ är, som sitter i vår styrelse, i Kommunfullmäktige och nämnder. Här kommer det efterhand att finnas presentationer av dem, så att du får veta lite mer om dem som står överst på våra listor.

Bli Medlem

Medlemskap i Vänsterpartiet kan du söka genom att klicka på den här länken.

Första året som medlem betalar du 100 kr, därefter 300 kr per år.

Som ungdom kan du i stället bli medlem i Ung Vänster, som är Vänsterpartiets ungdomsförbund. (se länk nedan). Ung kan man känna sig hela livet, men i Ung Vänster bör du nog vara under 25 för att känna dig riktigt hemma.

Detta är vår lokalavdelnings hemsida, men vi är också representerade i regionfullmäktige i Skåne och genom kongressombud i Vänsterpartiet centralt. Klicka på länkarna nedan, så kan du hitta mer information.

Vänsterpartiet                Skånes partidistrikt

Ung Vänster