Förvaltningsrätten

Vänsterpartiet har fått en vakant plats som nämndeman i förvaltningsrätten i Malmö och vi behöver därför göra ett fyllnadsval.

Vid förvaltningsrätten handläggs många olika typer av mål, några av de vanligaste är migrationsmål, biståndsmål, psykiatrimål, dröjsmålstalan, socialförsäkringsmål, laglighetsprövning och mål enligt LVU/LVM.

Den som är nämndeman tjänstgör oftast ca en dag per månad. Krav för att bli nämndeman är att vara myndig, svensk medborgare, inte ställd under förmyndarskap och inte heller försatt i konkurs. Vissa yrkesgrupper är också undantagna för att inte riskera att hamna i intressekonflikt, som polisman, åklagare, advokat, anställd vid en domstol eller den som har till yrke att föra andras talan vid en domstol. För en nämndeman i förvaltningsrätten gäller också att hen inte får vara anställd vid en länsstyrelse, Skatteverket, Försäkringskassan, Migrationsverket eller
Transportstyrelsen. Läs mer om uppdraget här.

Distriktets valberedning vill nu gärna ha in nomineringar till uppdraget som nämndeman senast 1 juli till mailadress
Den som nomineras ska vara tillfrågad och ha tackat ja.