Tvätt utan tvättmedel

Interpellation

Till ordföranden i Räddningsnämnden Pierre Månsson

Tvätt utan tvättmedel

Först och främst vill jag säga att mängden kemikalier i vårt samhälle är ett stort problem både ur ett globalt perspektiv såväl som ur ett lokalt perspektiv. Mängden kemikalier som släpps ut likväl som mängden koldioxid och andra växthusgaser som när atmosfären måste minskas drastiskt. I detta läge är det välkommet att kommunen är med och tittar på nya lösningar, ger möjlighet till tester och därefter inför de metoder som faktiskt visar sig ha effekt. Lika naturligt är det att en del försök inte ger de resultat som eftersträvas och då efter en prövotid fasas ut.

Detta handlingssätt ställer dock två krav på kommunen. Det första är att lära av tidigare försök och det andra är att behålla en rimligt kritisk inställning till alltför fagra löften. Om något låter för bra för att vara sant, så finns det stora anledning att kräva ytterligare underlag och referenser.

I fråga om tvätt utan tvättmedel var det fullt rimligt att möjliggöra försök på ett antal äldreboenden 2017-2018. När detta försök sedan avbröts efter att ingen av de ingående åtta verksamheterna var intresserade av att gå vidare borde erfarenheter dragits. Den rapport som finns är i och för sig skriven av bolaget som säljer tvättmaskinerna men visar ändå på en tydlig kritik mot tvätteffekten gällande i synnerhet starkt nedsmutsad tvätt.

När räddningstjänsten kommer med i princip samma tvättlösning 2,5 år senare verkar tidigare erfarenheter i kommunen inte ha spelat någon roll. De fackliga organisationerna markerar tveksamhet och kräver bättre underlag samtidigt som tidigare utvärderingar har visat på brister men förslaget släpps trots detta igenom utan några synliga spår av tveksamhet. Därtill genomförs också en mediainformation som inte med ett ord nämner de tveksamheter som finns eller för den delen gör någon som helst ansats att för allmänheten förklara hur denna typ av tvättsystem skulle fungera. Sammantaget ger detta upphov till en mängd frågor i både traditionell media och sociala media som enligt min mening borde ha besvarats innan beslut fattades.

Mina frågor till Pierre Månsson är därför:
  • Fanns den skriftliga kommentaren från Brandmännens riksförbund tillgänglig när räddningsnämnden behandlade förslaget?
  • Fanns utvärdering från omsorgsförvaltningen tillgänglig när räddningsnämnden behandlade förslaget?
  • Har någon riskbedömning gjorts inför bytet av tvättsystem inom räddningstjänsten?
  • Hur kan tidigare erfarenheter i denna typ av frågor göras kända för alla förvaltningar i kommunen?

Kristianstad 2021-04-29

För Vänsterpartiet Kristianstad