Motion om offentligt drivna vårdboenden

Motion – Offentligt drivna vårdboenden

Offentligt drivna vårdboenden Kommunförbundet Skåne genomför idag ett stort antal ramupphandlingar av olika privata verksamheter. Det är vårdboenden, särskilda boenden för äldre, LSS-boenden, HVB-hem, missbruksvård med mera. Dessa kan sedan varje enskild kommun anlita utifrån ramavtalet. Anledningen att Kommunförbundet Skåne fått uppdraget att göra upphandlingarna är att i många fall behövs specialboenden, eller behandlingar, som inte varje enskild kommun kan driva i egen regi. Vi anser att denna samverkan mellan Skånes kommuner är bra, men tycker att istället för upphandling av privata boenden ska Kommunförbundet Skåne samordna utbyggnaden av behovet av boenden och behandlingsformer i de olika kommunerna. På detta sätt får vi verksamheterna i offentlig regi, fria från vinstintressen. Boendeplaceringarna bekostas av de kommuner som använder platserna. Ena året kan det vara vissa kommuner som använder platserna, andra år är det andra kommuner. Detta i likhet med hur det redan befintliga offentligägda bolaget VoB Syd drivs och finansieras. VoB Syd AB, som ägs av Kommunförbundet Skåne och Kommunalförbundet Kronoberg. De arbetar idag med verksamheter inom individ- och familjeomsorg. Detta bolag är ett exempel på vad vi vill ska utvecklas. En verksamhet som är offentligt ägd och som gör att kommuner samverkar om de behov av vårdplatser som finns. Detta bolag kan ges ett vidgat uppdrag eller kan fler liknande kommunalt ägda bolag utvecklas, inom till exempel LSS och äldreomsorg. Vårdbolag som ägs av kommunerna behöver inte upphandlas utan platserna kan utnyttjas av de ägande kommunerna. Denna offentligt drivna vård behöver göras mer tillgänglig för Skånes samtliga kommuner. Ett system för att samordna den offentliga verksamheten för boenden och behandlingar som inte varje enskild kommun kan driva är mycket bättre än privata upphandlingar. Vi vill att Kristianstad kommun inom Kommunförbundet Skåne verkar för att en modell för gemensamt drivna vårdboenden och behandlingshem utarbetas. Vi föreslår att kommunfullmäktige beslutar

• Att kommunstyrelsen får i uppdrag verkar för att Kommunförbundet Skåne, istället för att göra stora privata ramupphandlingar, utarbetar ett system där kommunerna ordnar de aktuella boendena och behandlingarna i offentlig regi.

Kristianstad 2020 06 04

Mikael Persson, Vänsterpartiet

Eftersom Kommunstyrelsen inte ställde sig bakom vår motion har följande protokollsanteckning lämnats in

Kommunstyrelsen 210428

Ärende 30. Motion. Offentligt drivna vårdboenden

Vänsterpartiet menar att motionen borde bifallits.

VoB Syd AB har en unik möjlighet som offentligägt bolag att driva många av de boende som lyfts fram i svaret. Det är just komplexiteten och svårigheten att förutse behoven i enstaka kommuner som gör att denna typ av boende bäst driva på kommungemensam nivå.

Genom drift på kommungemensam nivå kan vi som kommun också enklare undvika de alltför många oseriösa bolag som finns i dessa branscher.

För Vänsterpartiet

Mikael Persson