Frågan om korruption

Under debatten i kommunfullmäktige (23/6-20) kom frågan upp angående korruption. Vår gruppledare Mikael Persson ställde en enkel fråga, på ett eventuellt större problem, till kommunalrådet. Frågan var:

Har Kristianstad kommun någon aktiv bevakning för att undvika affärer med korrupta bolag?

Frågan ställdes då det, genom SVT, uppmärksammats att ett stort antal statliga myndigheter inte har någon större koll på bolag de handlat med. Svaret från Kommunalrådet var minst sagt otillfredsställande. Vilket är oroande. Som Mikael nämner så göder korruption och svartarbete annan brottslighet i samhället. Som kommun ska vi inte idka handel med korrupta företag. Har världsbanken signalerat om korruption så ska vi hålla oss borta och detta är något som vi aktivt behöver följa upp.

Självklart ska offentlig verksamhet vara fri från korruption. Skräckexemplet är byggbranschen, där detta är ett återkommande problem; där företag undviker att betala skatt, ge avtalsenliga löner till sina arbetare och totalt ignorerar ett normalt arbetsmiljöarbete. Egentligen är detta problem inom byggbranschen ingen nyhet, trots att kommunen har en viss kontroll så är den otillräcklig. Återkommande reportage om oseriösa bolag vittnar om att arbetet mot att förebygga korruption inte sker i tillräckligt hög grad. Det behövs göras mer! Just under den pågående krisen är det viktigt att kommunen har koll på vart pengarna går. Kommunens pengar ska hamna på rätt plats. Det ska gå till uppbyggnad, så att samhället kan återhämta sig. De ska definitivt inte gå till kriminell verksamhet.

Byggandet av badhuset nämns i debatten, vilket blir ytterst relevant i sammanhanget. Här är det enorma summor som pumpas in, det är inget vi bara kan kasta bort. Det krävs en större kontroll. Vet vi vem eller vilka som driver verksamheten där? Vem håller koll på att företagen, i alla led, har rent mjöl i påsen? Hamnar pengarna i rätt ficka, där vi kan få ett fungerande badhus fritt från svartarbete?

Det krävs som sagt ett större ansvar och ett mer aktivt arbete från kommunen. Det byggs mycket i kommunen, har vi verkligen koll på att allt sker på rätt sätt?