Barn & unga

Manlig omskärelse och pedofili – religion får människor att sluta att tänka själva

Debatten går vidare. SVT publicerar idag ett utdrag ur SvD:s reportage om ”doktor” Hakim, som försörjer sig på olagliga omskärelser.

Jag tycker inte att det är konstigt att det finns religioner, att folk funderar över existensiella frågor, ett eventuellt liv efter döden osv. Vi är sociala varelser och religionerna erbjuder ett socialt sammanhang som förmodligen skänker trygghet i en många gånger kaosartad omvärld.

Det jag däremot finner märkligt är att man tror att det finns en personlig gud som sluter förbund med ett utvalt folk/stam och kräver omskärelse som ett kvitto på detta. I en herdekultur märkte man säkert sina djur och fann det kanske naturligt att också märka sina invånare. Eller hade det sexualmoraliska motiv.

Märkligt också att man i våra dagar sätter sin obetingade lit till präster och andra religiösa ledare och vad de påstår. De är ju vanliga människor och vet inte mer än någon annan, mer än det de läst sig till om vad andra präster en gång skrivit.

Liksom man på logiska grunder kan sluta med kvinnlig omskärelse kan man naturligtvis sluta med manlig.

I en rättvis värld skulle ju inte en rättvis gud, dessutom gemensam mellan kristna, judar och muslimer, skilja på sina trosutövare pga. en hudflik, som faktiskt har en funktion att fylla liksom allt annat i och på kroppen.

Men religion är ju inte styrd av förnuft och logik, i sht inte när det handlar om statsreligioner i patriarkala kulturer med ett starkt grupptryck.

Men om kvinnor i Etiopien kan lämna sina kulturtraditioner och sluta med att låta omskära sina döttrar kan naturligtvis kristna, judar och muslimer göra detsamma med sina pojkar.

En annan aktuell fråga är katolska prästers pedofili, som nu också förekommit i Sverige. SVT tar upp detta problem här!
Det är inte märkligt att pedofiler söker sig till verksamheter där de kan utnyttja barn och ungdomar. Det märkliga är att den katolska kyrkan inte avskedar dem och utesluter dem när det uppdagats. Och att kyrkans medlemmar inte självklart kräver detta.
Rolf Nilsson