Midsommarafton är Sveriges naturliga nationaldag

Vi har alltid firat de dagar när något inträffar som sticker ut, som på ett eller annat sätt markerar årets rytm.

Sommarsolståndet, Vintersolståndet, Vår- och Höstdagjämningen, när hönsen började värpa, när det fanns tillgång till färsk mat osv.

Trots all urbanisering är vi fortfarande barn av naturen och inga historiker politiska eller religiösa makthavare  lär kunna ändra på det.

När Sverige kristnades blev det opportunt att göra om våra gamla festdagar till något med kristen bakgrund och nationalismen ville förstås att vi skulle fira sådant som Gustav Vasa.

Jag instämmer i vad Anders Romelsjö skriver om midsommarhelgen:

”Den 6:e juni utsåga till nationaldag 1983 och blev först 2005 en röd dag i almanackan. Valet av dag härrör från två-tre historiska händelser: Gustav Eriksson Vasa valdes till kung 6 juni 1523 och Sverige blev svenskt; En ny regeringsform instiftades 6 juni 1809. Och 6 juni 1973 antogs vår nya regeringsform och riksdagsordning för första gången (och 1974 för andra gången, definitivt).

Å andra sidan är midsommarafton den stora gemensamhetens och festandets dag sedan urminnes tid. Nationaldagen har inte alls samma förankring hos oss svenskar i gemen. Sverige har firat midsommar sedan förkristen tid.

Läs mer om midsommar på Wikipedia!

Så ha en glad midsommar, njut av sill och färskpotatis, jordgubbar och vispgrädde, var sparsam med de alkoholhaltiga dryckerna och glöm inte att sjunga åtminstone en Taube-låt, t.ex. Calle Schewens vals eller Vals på Sunnanö!

Rolf Nilsson