Brev från Jonas Sjöstedt

Hej,
I går la den socialdemokratiska regeringen fram sin första budget tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna. De planerar bland annat för skattesänkningar för de rikaste, genomför kraftiga nedskärningar på Arbetsförmedlingen, besparingar på äldreomsorgen, på biståndet och inför ett gåvoavdrag för välgörenhet. Vi ska visa att det finns ett alternativ till den politiken.

När Vänsterpartiet förhandlade om budgeten drev vi en aktiv politik för minskade klyftor. Vi genomförde över 80 jämlikhetreformer som bidrog till en ekonomi för alla, inte bara några få. Nu är det tvärtom.

Socialdemokraterna har länge velat gå högerut. I går fortsatte den resan. Många av jämlikhetsreformerna som Vänsterpartiet förhandlade fram under den förra mandatperioden, som till exempel gratis simskola för barn i förskoleklass och gratis kollektivtrafik för skolungdomar under sommarlovet, fanns inte med i budgeten.

Socialdemokraterna har sagt att de under mandatperioden bland annat ska genomföra marknadshyror och angrepp på anställningstryggheten, alltså förslag som kommer från borgerliga partier. Vänsterpartiet kommer inte att acceptera de förslagen om de läggs på riksdagens bord. Då är vi beredda att fälla regeringen.

Men det finns alternativ till Socialdemokraternas uppgivenhet. I förra veckan presenterade jag Vänsterpartiets 73-punktsprogram för jämlikhet, reformer vi gärna skulle ha förhandlat med regeringen om. Med det programmet hade vi fått vänsterhyror istället för marknadshyror och vanliga löntagare hade fått en förstärkt anställningstrygghet istället för en försvagad.

Jag vet att vi kan vända utvecklingen och ge Sverige en annan politisk inriktning. Vänsterpartiets 73-punktsprogram visar att vi kan bli världens mest jämlika land igen.

Jonas