Kommunal politik

Rapport från Arbete- och välfärdsnämndens sammanträde 2019-03-28

Här kommer rapport från senaste mötet i nämnden för Arbete och välfärd

Analys av orsaker till ökat antal boendeärenden:

Arbete och välfärdsförvaltningen fick vid Arbete och välfärdsnämndens sammanträde den 20 december 2018 i uppdrag att till nämndsmötet i mars 2019 återkomma med en analys av orsaker till ökningen av antalet boendeärenden. Analys visar att ökning av antalet boendeärenden till förvaltningen är hyresskulder, vräkningar, ansökningar och/eller förfrågningar från personer med låg inkomst som inte på egen hand kan få boende.

Arbete och välfärd samarbetar med ABK för att hjälpa människor att inte förlora sin bostad

Integrationsbidrag invandrarföreningar 2019:

Arbete- och välfärdsnämnden har för år 2019 ett budgetanslag med 245 000 kr ämnat till integrationsbidrag, invandrarföreningar. Idag är det nio föreningar av tolv som  lämnat in kompletta handlingar.

Sd yrkade avslag på detta då anser de att dessa bidrag bör gå till arbetsmarknadsåtgärder.

Föreningsbidrag 2019:

Arbete och välfärdsnämnden har för år 2019 ett budgetanslag ämnat till föreningsbidrag med 1 373 080 kronor.

Kristianstad kvinnojour och Brottsofferjouren har skrivna överenskommelser med Kristianstad kommun, vilket betyder att de behöver inte komma med ansökan.

Kvinnojour en får 8 :-/invånare = 679 264; och brottsofferjouren får 5 :-/invånare = 424 540

Arbete och välfärdsnämndens första prognos för februari 2019:

Prognosen visar på en budgetavvikelse om – 5 mkr. Det beror på många faktorer så som: ökade kostnader för försörjningsstödet, ökade kostnader för våld i nära relationer.

Manal Nasif