Kommunal politik

Rapport från Kommunstyrelsen 23/1

Mikael Persson är vänsterpartiets ersättare i Ks och rapporterar här från det senaste mötet.

Rapport från Ks 23/1

Dagens möte började med en lång genomgång av kommunens ansvar för civilförsvar och krisledning. Delar av detta arbete känns väldigt långt från den normala kommunala verksamheten bl.a. gällande risken för ryska påverkansoperationer och kinesiskt industrispionage, medan andra delar känns mer relevanta.

Bland annat finns det diskussioner om hur vi kan skall planera äldreomsorg, elnät och avloppsanordningar så att de fungerar i så stor utsträckning som möjligt, även vid t.ex. en stor storm eller en översvämning.

Hur når vi ut till alla äldre som behöver hjälp och kanske i synnerhet, hur kommer vi åt deras sjukjournaler när de bara finns digitalt?

Så mycket konkret finns ännu inte, men ett analysarbete pågår och en varning framfördes om att alltför centraliserad kommunal verksamhet blir väldigt sårbar om något skulle hända.

I de mer politiska delarna av mötet fattades det beslut om att sätta av mark, både ute på Gamlegården och vid Tempotorget, för nya förskolor. Bristen på förskoleplatser är redan stor och beräknas öka de kommande åren och därför ser jag all planering som steg i positiv riktning. Några mer konkreta byggplaner finns inte i nuläget utan det handlar om att avsätta mark för att sedan kunna titta på ritningar.

Bland de positiva besluten finns också att mark längs med motorvägen avsätts till Solcellspark. Tanken är att solcellerna skall hamna på mark som ligger så pass nära motorvägen att den inte går att använda för odling av mat.

Avslutningsvis behandlades ett antal motioner.

För vår egen del hade Birgitta Lööv under förra mandatperioden lämnat in en motion om att låta de ungdomar, som får sin ålder uppskriven, bo kvar i sina kommunala boenden. Detta fanns det väldigt lite stöd för och jag fick lämna in en protokollsanteckning.

Däremot uppstod det under ärendet också en diskussion kring de ungdomar, som har fått tillfälliga uppehållstillstånd enligt den tillfälliga gymnasielagen, och där deras möjlighet till bostad är minst sagt otydlig.

Enligt information från ansvarig tjänsteperson skall dessa ungdomar kunna ställa sig i kö för en studentbostad och sedan få hjälp med hyran genom försörjningsstöd (socialhjälp), men om någon av dem har kännedom om detta är högst oklart.

Socialdemokraterna ville utifrån detta besvara motionen och titta vidare på dessa ungdomars rätt till rimligt boende.

Från moderaterna fanns en motion om att ta fram underlag, som möjliggör ett riksgymnasium för motorsport i kommunen. Denna bifölls i stor enighet.

Slutligen fanns det två motioner från SD, som sin vana trogen vill polisanmäla ensamkommande som får sin ålder uppskriven, samt inrätta en kommunal återvandringshandläggare för att snabbare få ut folk som de anser som icke önskvärda. Båda dessa motioner avslogs av övriga partier.

Mikael Persson

Protokollsanteckning

Kommunstyrelsens sammanträde 2019-01-23

Ärende 29. Motion – Angående ensamkommande, asylsökande ungdomar

Vänsterpartiet menar att enbart hänvisa till migrationsverkets ansvar är en orimligt passiv hållning i en fråga som drabbar många asylsökande. Möjligheten till ett tryggt boende på en ort där man rotat sig är en förutsättning för en lyckad integration.

Vänsterpartiet menar att motionen borde bifallits.

För Vänsterpartiet

pastedGraphic.png