Arbete

Vänsterpartiet motionerar om Vita jobb

Vänsterpartiet menar att avtalsuppföljningen är central för kommunen. Det ska inte vara möjligt att upprepade gånger bryta mot upphandlingsavtal utan vitesföreläggande eller att kommunen överväger att bryta ingångna avtal. Det är också av största vikt att de upphandlingar som väl görs innehåller skarpa kriterier om kollektivavtalsliknande anställningsformer, meddelarfrihet, förbud mot ackordslöner samt att personalen garanteras möjligheten att arbeta vidare även om ett annat företag vinner upphandlingen.

Vänsterpartiet vill att Kristianstads kommun ska tillämpa vita jobb-modellen som innebär att entreprenörer och underentreprenörer förbinder sig att följa kollektivavtal eller villkor i enlighet med kollektivavtal och att detta följs upp systematiskt.

Att-satserna i motionen kräver

• att företagen måste erbjuda sina anställda kollektivavtalsenliga villkor utifrån Lavallagen.
  • att underentreprenörer omfattas av samma regler.
  • att uppenbara brott mot reglerna leder till uppsägning av avtal samt eventuellt skadeståndsanspråk.
  • att företaget binder sig att visa relevanta handlingar för de kontrollanter som kommunen anlitar.

150921 motion vita jobb