Region Skåne

Rödgrön vård

I Kristianstadsbladet den 16:e juli ställer Margareta Pålsson, moderat riksdagsledamot, ett antal frågor om de rödgrönas sjukvårdspolitik. I denna insändare, som även publicerats i Kristianstadsbladet den 20:e, ger Mikael Persson, som är ledamot av regionfullmäktige för Vänsterpartiet, sin syn på vården och sin vision om en sjukvård byggt på solidaritet.

Margareta Pålsson ställer i fredagens tidning ett antal frågor om den rödgröna sjukvårdspolitiken som jag gärna vill försöka mig på att besvara, detta svar har även varit publicerat

–          Rätten att välja vårdgivare har funnits långt innan dagens vårdvalssystem och kommer med all sannolikhet att finnas långt efter. I ärlighetens namn skall man komma ihåg att i det gamla familjeläkarsystemet var det möjligt att välja enskild läkare, medan nuvarande system har inskränkt denna möjlighet till att gälla val av vårdcentral istället. I en rödgrönt driven vård är det patienternas behov av vård som skall vara i focus och inte vårdföretagens jakt på vinst, vi har därför också varit tydliga med att vi avvisar den lag om fri etablering för vårdföretag som de borgerliga infört.

–          Att söka vård i utlandet kan i vissa fall vara berättigat men detta måste i så fall bygga på en modell där beslut om vård och betalning av denna fattats i förväg av berört landsting. Det är inte rimligt att resursstarka personer åker utomlands för att få vård och därefter skickar räkningen till landstinget oavsett om behov föreligger eller inte.

–          I frågan om privatiseringen av apoteket finns ingen överenskommelse i dagsläget men jag kan som Vänsterpartist konstatera att det skulle vara en väldigt stor kvalitetsförbättring om det fanns mer än ett apotek i Kristianstad som drevs utan vinstintresse och som jag visste att jag kunde lita på.

–          Det vi varit mycket tydliga med vad gäller privata sjukförsäkringar är att vi inte vill ha in dem i den skattefinansierade vården. Om någon vill ha en privat försäkring och driva vård helt utanför det offentliga må det vara hänt. Det skall dock inte gå att åka snålskjuts på det skattefinansierade systemet, utnyttja dess utrustning och lokaler, samt genom gräddfiler tränga undan vanliga patienter.

–          Angående vinst i privata vårdföretag så blir det i princip samma svar som på föregående fråga. Vill man ha del av de skattemedel som finansierar vården så får man spela efter de gemensamma reglerna och vill man istället leva efter sina egna regler kan man inte heller räkna med att finansieras av det offentliga.

–          Avknoppning, som är de borgerligas benämning på möjligheten att ta fungerande offentliga verksamhet och göra den till ett privat vinstdrivande bolag, finns det ingen som helst anledning att behålla. Vem som helst är fri att starta egna företag men varför i hela friden skall vi medborgare subventionera med att ge bort en verksamhet som under många år byggts upp med skattemedel?

Vill avslutningsvis hänvisa till den rapport som de rödgröna gemensamt tagit fram i sjukvårdsfrågan och som presenterades under Almedalsveckan. Där finns huvuddragen i en gemensam sjukvårdspolitik som jag hoppas kan leda oss bort från en sjukvårdspolitik byggd på konkurrens och vinstintresse och istället närma oss en som bygger på solidaritet och focus på de med störst sjukvårdsbehov.

Mikael Persson, ledamot regionfullmäktige Vänsterpartiet