Internationell solidaritet

Jordens dag

På Palestinska Jordens dag hölls en manifestation på Domustorget i Kristianstad. Från Vänsterpartiet talade Hanna Awad och förklarade bakgrunden till varför dagen kommit till och de krav som idag ställs för att få till en varaktig fred i Palestina.

Den 30:e mars 1976 var det en generalstrejk över hela Israel. Man protesterade mot att Israel konfiskerade mark från Palestinier. Israels regering svarade, som de alltid gör mot det Palestinska folket, med våld. De satte in militär och 6 palestinier sköts ihjäl.

På Västbanken och Gaza konfiskeras fortfarande mark varje dag av den israeliska staten.

Marken används till att bygga fler bosättningar.

Den används för att bygga den rasistiska och segregerande muren på Västbanken. En mur som är helt i strid mot folkrätten.

Israel förstör jordbruksmark för Palestinska bönder, river växthus och förstör vattenkällor.

Israel har under de senaste åren rivit upp mer än 200 000 olivträd.

Nu får det vara nog.

2004 beslutade Haagdomstolen att muren på Västbanken ska rivas, men byggandet fortgår. Därför anser jag att omvärlden skall bojkotta Israel till dess att Israel lever upp till FN’s resolutioner och Genèvekonventionen. Haagdomstolens beslut innebär krav på att Israel följer avtalet om respekt för mänskliga rättigheter och ger möjlighet till demokrati för det Palestinska folket. Att Israel återlämnar konfiskerad mark och att Israel kompenserar för förstörd egendom.

Jag kräver att EU stoppar det förmånliga handelsavtal man har med Israel.

Fred i Palestina nu!