Demokrati

Manifestation mot USA’s krig

Under lördagens manifestation mot USA’s krig talade bland annat Ruzica Stanojevic från Vänsterpartiet Kristianstad. I sitt tal hävdade Ruzica att rättvis fred, frihet och demokrati aldrig kan vinnas genom imperialistisk krigspolitik och ockupation eller patriarkal fundamentalism. Här publiceras hennes tal i sin helhet.

Idag samlas vi runt om i världen för att protestera mot USA:s imperialistiska krig. Idag den 17 mars 2007 är det fyra år
sedan USA:s folkrättsvidriga militära angrepp mot Irak. Fyra långa år.

Redan den 15 februari 2003 krävde miljontals människor på gatorna världen över stopp för kriget mot Irak, innan det började. Miljontals människor runtom i världen sa
högt att ett krig mot terrorismen skulle öka terrorismen. Ingen lyssnade. Nu fyra år senare  erkänner CIA självt att kriget lett till mer terrorism. Folket hade rätt, som alltid!

Tony Blair hävdade länge att Irak nu efter ockupationen har blivit en lugnare plats att leva på.  Nu säger han att det är en katastrof och alla vill fly fältet. USA:s  ockupation av Irak och Afghanistan, liksom Bush:s stöd till Israels krig mot Libanon och den palestinska befolkningen, har än en gång visat att militärt våld och övergrepp mot civila inte bara är moraliskt förkastligt. Det är verkningslöst. Imperialistiska krig går inte att vinna. Imperialistiska krig skapar varken ”demokrati” eller ”frihet” utan snarare ett enormt motstånd världen över mot ekonomisk exploatering och militär dominans.

Enligt en opinionsundersökning i
januari var 52 procent av USA:s befolkning emot kriget i Afghanistan
.
Samtidigt som motståndet mot USA:s krig ökar, ökar
den svenska exporten av krigsmateriel. Den ökade 2006 med 20 procent jämfört med året innan.
2004 exporterade Sverige krigsmateriel för 7,2 miljarder, 2005 steg summan till 8,6 miljarder och förra året såldes det för 10,6 miljarder kronor.

Under 2006 exporterade Sverige vapen till ett flertal länder
med trupper i Irak, bland annat Australien, Japan, Kanada, Nederländerna, Norge och USA, trots lagar som förbjuder vapenexport till krigsförande länder . Alla dessa vapenkunder, exklusive Japan, samt Frankrike var även involverade militärt i Afghanistan under 2006.

Nu vill den svenska regeringen gå ännu längre i sin iver.
I dag vill utrikesministern Bildt sända ut fler svenskar att delta i krig och ”statsbyggande insatser”. Bland krigshetsarna i allianspartierna kan nu också höras de
första stöduttalandena för USA:s planer att bomba Iran.

Den svenska militären vill nu använda bombplanet Jas i Afghanistan och Afrika för att visa upp det ,så att
fler länder ska köpa det.

Tillsammans med USA och Nato tvingas nu svenska styrkor inom Isaf (den internationella säkerhetsstyrkan) utkämpa
ett smutsigt krig i Afghanistan, krig där civila och barn dagligen mister livet, krig som redan är förlorade. Skillnaden mellan Isafs beteende och USAs beteende har suddats ut. Även Isaf, där svenska soldater ingår, bombar byar,
skjuter mot demonstranter och begår krigsförbrytelser.

Thage G Peterson, före detta socialdemokratisk försvarsminister
”Genom att Sverige ställde upp med militära trupper i
Afghanistan kunde USA och Storbritannien frigöra trupper och resurser för kriget i Irak. Ingen i Sverige har reagerat mot det sambandet. Inte heller mot att Sverige ställde militära anfallsresurser, till och med en ubåt, till EU:s
förfogande. Det som från början var ett lillfinger blev en hel hand i de militära EU-planerarnas händer”.

Överallt växer avskyn för USA:s och dess allierades krigs- och ockupationspolitik. Även de som trodde på
lögnerna om massförstörelsevapen och propagandan om ”befrielse” har insett bedrägeriet och anklagar USA-regimen för krigsförbrytelser.

Vänsterpartiet kräver att USA:s ockupation av Irak omedelbart upphör, att alla militärbaser stängs och att alla
oljekontrakt slutna under ockupationen revideras. FN:s roll måste stärkas, till exempel genom att en multinationell fredsbevarande FN-styrka, utan deltagande av
länder som deltagit i ockupationen, sätts in.

Rättvis fred, frihet och demokrati kan aldrig vinnas genom imperialistisk krigspolitik och ockupation eller patriarkal fundamentalism.

Vi säger:

• För folkrätt och fred – USA ut ur Irak och Afghanistan.
  • Ta hem de svenska soldaterna från Afghanistan!
  • Stoppa krigsplanerna mot Iran!
  • Israel ut ur Västbanken och Gaza!’
  • Inget svenskt stöd till USA:s krigspolitik!
  • Stoppa vapenexporten till USA och dessa allierade!