Omsorg

Oacceptabelt förslag till färdtjänstreglemente

DHR-Kristianstads vice ordförande Lars Vestlund skriver i Kristianstadsbladet, tillsammans med Peter Palmqvist och Ruzica Stanojevic, och kräver att rätten till fritidsresor inom färdtjänsten inte tas bort.

Kommunerna i nordöstra skåne har tillsammans med
Skånetrafiken startat ett arbete för att samordna färdtjänsten och i slutändan överlåta ansvaret på Skånetrafiken. I grunden är Vänsterpartiet I Kristianstad
positiva till denna samordning, då det är rimligt att samma regler gäller för alla färdtjänstberättigande, oavsett vilken sida av en kommungräns man bor, men det finns också ett antal fallgropar och farhågor i detta arbete. Till exempel
riskerar besluten att hamna långt ifrån den enskilde brukaren.

Den allra största farhågan, som nu också riskerar att
besannas, gäller att man utgår från den kommun som har det allra sämsta reglementet ur brukarsynpunkt när man arbetar fram ett gemensamt regelverk. En av de positiva delarna i Kristianstad kommuns eget reglemente har varit en möjlighet för alla färdtjänstberättigade att köpa ett månadskort, som gett rätt till 30 fria fritidsresor varje månad. För många färdtjänstberättigade som bor
på de mindre orterna runt om i kommunen har detta kort varit öppningen för att kunna ta sig till en föreläsning på biblioteket, bridgeträffen med vännerna, eller mötet med den förening man är medlem i. Kort och gått en väg att undvika isolering och aktivt kunna delta i samhället på lika villkor med alla andra.

I det förslag till nytt färdtjänstreglemente, som nu är ute på diskussion i kommunerna, har denna möjlighet tagits bort och istället hänvisas man till att betala enkelpris för alla resor som inte är strikt kopplade till ens arbete.

För den som bor en bit från centrum eller, ännu värre, är med
i en förening, vars möten ligger i en annan kommun, drabbas av oacceptabelt höga kostnader för att kunna fortsätta vara aktiv i förenings- eller kulturlivet.

För att ge något exempel, så kan man konstatera att en tur- och returresa för ett möte eller annan aktivitet i Kristianstad centrum skulle kosta följande från några olika orter i kommunen:
Åhus 84 :-, Arkelstorp, 96 :- och Yngsjö 108 :-.

Detta, kombinerat med de små pensioner som många färdtjänstberättigade lever med, leder ofrånkomligen till att personer som idag har en möjlighet att aktivera sig och
komma ut i samhället istället kommer att isoleras i sina hem.

När dessa kostnader sedan jämförs med vad som gäller för
övriga kollektivtrafikresenärer blir det uppenbart att likabehandlingsprincipen inte gäller. Den resenär som kan åka med vanlig kollektivtrafik betalar 48:- för en tur- och returresa från Åhus eller Arkelstorp och 60 :- från Yngsjö.
Till detta kommer att resenärer med vanlig kollektivtrafik har möjlighet att köpa ett månadskort med obegränsat antal och behöver inte uppge vart eller varför man skall åka, medan den som är i behov av färdtjänst, på grund av någon
form av funktionshinder, får resa ett begränsat antal gånger och bara för ändamål som är godkända.

Som sagt, tanken med samordning är god, men förslaget till
reglemente förskräcker och måste arbetas om på avgörande punkter om inte effekterna skall gå i rakt motsatt riktning mot vad som var de ursprungliga intentionerna med förslaget. Nämligen att utveckla färdtjänsten, inte avveckla
den.

Ruzica Stanojevic

Gruppledare för Vänsterpartiet i Kristianstads
kommunfullmäktige

Lars Vestlund

Vice ordförande DHR – Kristianstad, styrelseledamot
Vänsterpartiet Kristianstad

Peter Palmqvist

Styrelseledamot DHR – Kristianstad och Vänsterpartiet
Kristianstad

 

Dela den här sidan:

Kopiera länk