Miljö

E22:an ingen viktig tillväxtfråga

Vänsterpartiets regionråd Vilmer Andersen ger i tisdagens Sydsvenska sin syn på kraven om en utbyggnad av E22:an. Han menar att det inte finns några som helst anledningar till att bygga ytterligare motorväg, däremot kan det finnas anledning att öka trafiksäkerheten på en del sträckor.

De borgerliga partierna och socialdemokratin lyfter, tillsammans med Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, fram utbyggnaden av E22: an som en viktig tillväxtfråga för hela Skåne. I ett tiotal år har detta motorvägsprojekt varit ett politiskt stridsobjekt, men också en symbol för skillnaden mellan en traditionell infrastrukturell tillväxtuppfattning och en mera tidsenlig, som bygger på att hållbar tillväxt både måste och kan inräkna miljöbelastningarna.

I motorvägsförespråkarnas argumentation struntar man helt i miljöbelastningen – det är inget man anser sig behöva prata om eller ens utreda närmare. I regionen är vänsterpartiet och miljöpartiet de enda partier som ständigt lyfter fram att det finns alternativa lösningar, som både är bättre rent ekonomiskt och för miljön. Även för utvecklingen i nordöstra Skåne – där inte minst vänsterpartiet kämpar för utbyggnad av kollektivtrafiken med pågatågstrafik norr om Höör och för att bevara tågstoppen i Vinslöv – är vår lösning bättre för pendling till arbete eller studier. I dag finns det inga framkomlighetsproblem på E22: an och en utbyggnad till motorväg ger i bästa fall 10 minuters tidsvinst mellan Malmö och Kristianstad. Däremot finns det på vissa delar trafiksäkerhetsrisker som bör åtgärdas, t.ex. kring Lund och på sträckningen väster om Ekerödsrasten till Tollarp.

Trafiksäkerheten blir inte större med motorväg jämfört med 2+1-väg. Däremot behöver vi satsa på olika säkerhetshöjande åtgärder, som t.ex. vägar med vajerräcke, utbyggnad av kollektivtrafiken och fler godstransporter på järnväg. Det är inom dessa områden samhällets resurser ska användas. De pengar som ”tillväxttraditionalisterna” vill lägga på mera asfalt vill vänsterpartiet använda till att bygga ut järnvägen. Dessutom behöver vi också satsningar i de skånska hamnarna för att kunna lasta om från båt till tåg och vice versa. Redan i dag finns alltför mycket tung lastbiltrafik som går i transit genom Skåne. En kombination av ökade vägavgifter och alternativa transportlösningar måste till för att säkra en hållbar utveckling, ekonomiskt, socialt och ekologiskt.

Diskussionen om E22: an får inte ännu en gång dominera valrörelsen. De riktigt stora trafikpolitiska utmaningarna måste få ett större utrymme. Bland de viktigaste kan följande nämnas: I regionen behöver vi bygga ut kollektivtrafiken ännu mera och förstärka de senaste åtta årens positiva utveckling. Därför behöver vi redan nu 4 spår mellan Malmö och Lund med en tunnel/tråg-lösning i Burlöv och Hjärup samt investera i flera tåg. Järnvägen måste byggas ut för att kunna ta mera godstrafik – ett yttre spår väster om Lund och öster om Malmö är därför fortfarande högst aktuellt.

Miljöanpassningen av transporterna i Skåne kräver också att man nationellt tar itu med flygets stora miljöbelastningar. Transportpolitiken är, liksom miljöfrågorna, gränsöverskridande och därför måste statsmakterna och grannregionerna kring t.ex. Östersjön samverka mera. Det är här kraften måste sättas in, och dessa frågor är mycket större än det ständiga tjatet om E22 – en motorvägslösning där kommer bara att förstärka de problem som finns i dag.

Vilmer Andersen, Regionråd (v),