Kommunal politik

Feministiskt självförsvar

Vänsterpartiets gruppledare i kommunfullmäktige, Ruzica Stanojevic, lägger i samband med internationella kvinnodagen en motion som kräver feministiskt självförsvar på schemat i kommunens skolor.
Dagens samhälle är långt ifrån jämställt. Gruppen tjejer och kvinnor underordnas gruppen killar och män. Detta får till följd att tjejer och kvinnor tjänar mindre i lön, att de ges framtida familjeansvar, samt begränsas i det offentliga och privata livsutrymmet, vilket ytterst innebär kränkningar, sexuella trakasserier, misshandel och våldtäkt. Varje timme våldtas fyra kvinnor.

En del i samhällets förändringsarbete mot detta kan vara att stärka unga tjejers självkänsla, såväl psykiskt som fysiskt. Sandviken Kommun har börjat detta arbete genom att erbjuda gymnasietjejer Feministiskt självförsvar. Kommunen anses som föregångare över hela landet och nämns som positivt exempel i flera böcker. Nu tycker vi att det är dags att införa denna rättighet även här i Kristianstad och även för högstadietjejer.

Feministiskt självförsvar handlar om just det, att stärka tjejers självkänsla och ge dem ökat verbalt, psykiskt och fysiskt självförtroende. Att ge dem handlingsberedskap i vardagliga och/eller kränkande situationer och ytterst kunna ta sig undan ett våldtäktsförsök.

Vidare vill vi, för att uppmärksamma mäns och killars ansvar för kvinnors underordning, föreslå att kommunen även ansvarar för att ordna teoripass för killar om just ”Killar och Feminism”, om deras egen roll i samhällsförändringen, varför de ska bry sig om feminism och om hur det kommer sig att även killar kan vara feminister. Detta skulle kunna gälla såväl högstadie- som gymnasiekillar.

Därför yrkar vi:

att Kristianstads Kommun erbjuder gymnasietjejer Feministiskt självförsvar som ett tillvalsämne
att Kristianstads Kommun ansvarar för att ordna minst ett tillfälle per termin med Feministiskt självförsvar för tjejer i alla kommunens högstadieskolor samt

att det vid dessa tillfällen ordnas teoripass för högstadiekillarna, ”Killar och feminism”.

För Vänsterpartiet Kristianstad

Ruzica Stanojevic