Arbete

Försvara kollektivavtalen

Under kommunfullmäktigemötet den 11:e oktober diskuterades bland annat ett medborgförslag om krav på kollektivavtal vid upphandlingar. Vänsterpartiets fullmäktigegrupp yrkade bifall till förslaget och lämnade följande protokollsanteckning när majoriteten inte var beredd att stödja förslaget.

Vänsterpartiet beklagar att kommunfullmäktiges majoritet inte är beredda att bifalla förslaget fullt ut och kräva kollektivavtal vid alla kommunens upphandlingar. Att som nu stanna halvvägs, är visserligen ett steg framåt jämfört med dagens rättslösa situation, men knappast en lösning på problemet.

Konflikten vid skolbygget i Vaxholm illustrerar ett växande problem på den svenska arbetsmarknaden. Allt oftare uppdagas det hur mindre nogräknade arbetsgivare utnyttjar öppna gränser och ett svagt kontrollsystem till att dumpa löner och försämra arbetsvillkor för arbetare i Sverige.

Vi menar också att det nu tagna beslutet riskerar att öppna för en ändlös räcka med juridiska prövningar, då olika domstolar skall utröna vad som avses med ”motsvarande villkor” till kollektivavtal. En sådan situation skulle i och för sig visa på de absurda effekterna av den svenska EU-anslutningen, men gynna varken arbetare eller kommunen.

Ett tydligt krav på kollektivavtal utan kryphål hade varit ett betydligt bättre sätt att lösa de problem som idag blir allt tydligare. Ett ställningstagande till försvar för kollektivavtalet hade också haft det positiva med sig att kommunen visat sitt stöd för den modell som arbetarrörelsen tillkämpat sig under mycket lång tid

För Vänsterpartiet:

Ruzica Stanojevic