Kristianstadsbladet spökar igen

Kristianstadsbladets ledarsida har, sin vana trogen, utmålat Vänsterpartiets motion om progressiv barnomsorgstaxa som ett kommunistiskt frontalangrepp på socialdemokratin. Här ger Ruzica Stanojevic från Vänsterpartiets fullmäktigegrupp sin syn på saken.Kristianstadsbladet spökar igen

Jag vill givetvis inte ifrågasätta ledarredaktionens politiska analysförmåga. Men kan inte låta bli att undra över utlåtandet på gårdagens ledarsida, där frågan om progressivitet i barnomsorgstaxan utdöms som kommunistiskt. Vår tanke var snarast den motsatta, vi letade efter en fråga som var bra för kommunens invånare, men ändå borde kunde samla en bred majoritet i kommunfullmäktige.

Hela idén är, som vi skrev i motionen, hämtad från Lerum, som är en liten, borgerligt styrd kommun, strax utanför Göteborg. Jag är inte helt säker, men tror faktiskt inte att ett helt kommunfullmäktige, som till mer än hälften består av ledamöter från de borgerliga partierna, gjorde detta för att slå fast sina kommunistiska övertygelser, eller som en krigsförklaring mot församlingens socialdemokrater.

Barnomsorgsavgiften är den av kommunens avgifter som oftast har allra störst betydelse för den enskilda familjens ekonomi. Beslutet att införa maxtaxa var ett steg framåt, men gynnade i mycket hög utsträckning hög- och medelinkomsttagare, medan förändringen för många låginkomsttagare var liten. Som exemplet Lerum visar finns det alltså vägar att gå för att komma ur denna situation. Genom att sänka den procent av inkomsten som betalas i barnomsorgsavgift, kan man gynna de invånare i kommunen som har låga inkomster och därigenom ge en högre disponibel inkomst, något som denna ledarsida ofta talar sig varm för.

Vänsterpartiet är mer än väl medvetna om att Kristianstad kommun idag styrs av en borgerlig majoritet. Givetvis hade vi föredragit en mer vänsterinriktad majoritet, som kunde ha drivit en bättre politik, ungefär efter de grunder som Region Skåne idag styrs, men nu är verkligheten en annan och då får vi agera efter detta. Vi har inga förhoppningar om att i nuläget få något av partierna i majoriteten att radikalt ändra sina ståndpunkter, men vi försöker genom motionen visa på en fråga där det borde gå att hitta en bred majoritet för åtminstone någon positiv förändring för kommunens invånare.

Så, snarare än att förklara socialdemokratin strid med denna motion, är vår avsikt att sträcka ut en hand och visa på möjligheter till breda lösningar, som gynnar kommunens invånare. Vi kommer säkert i fortsättningen även att lägga motioner som majoriteten uppfattar som omöjliga att anta, men i detta fall är vår förhoppning precis den motsatta och vi sätter oss mer än gärna ner och diskuterar hur en progressiv barnomsorgstaxa skulle kunna läggas inför höstens budgetbeslut.

Ruzica Stanojevic, Kommunfullmäktige ledamot (v)